اطلاع رسان

قسمتي از نسخه هاي خطي و منابع آرشيوي مسجد جامع ندوشن آسيب ديده است و طعمه موريانه ها شده است.

 

 برخي از منابع خطي به دلايل متعدد از بين رفته اند و يا در شرايط مناسب نگهداري نشده اند، لذا دچار آسيب ديدگي، پوسيدگي، شكستگي، آب خوردگي، رطوبت، موريانه خوردگي و ديگر آفات شده اند.
 تاريخ بشر، بنابر تعريف رايج، با كتابت آغاز مي شود و ترديدي نيست كه نسخه هاي خطي بازگو كننده تاريخ يك سرزمين در ابعاد مختلف است كه سرگذشت و زندگي گذشتگان را از زواياي متنوعي بازگو مي كند.
سيد رسول شاكري با اعلام اين مطلب كه نسخه هاي خطي زيادي وجود دارد كه يا كشف نشده اند و يا مهجور مانده اند. افزود: نسخه هاي خطي از مهمترين آثار بشر و اركان فرهنگي و نشانه هاي بارز يك تمدن به شمار مي آيد.
ايشان در ادامه گفت: براي دسترسي عمومي به منابع خطي و نسخه هاي آرشيوي بايد از امكانات عكس برداري و ديجيتال سازي بهره برد. ايجاد اين كتابخانه باعث مي شود محققان و پژوهشگران از دسترسي به نسخه هاي اصلي كتابها بي نياز باشند و در جريان مطالعه، كتابهاي ارزشمند خطي دچار آسيب ديدگي و از بين رفتن نشود.
پايان ضمن اشاره به امكان وجود  نسخه هاي خطي و چاپ سنگي در منازل شهروندان ايراني و استاني از هم استاني ها در خواست می شود در صورت وجود اين منابع در منازل، اين آثار را به مراكزي مانند: مركز اسناد ملي و مركز اسناد آستان قدس رضوي بسپارند.